SPECIAL TO ALL MY FOLLOWER

Word of the Day

Article of the Day

Quote of the Day

Tuesday, January 12, 2010

-LuPaKan SeMua JaSaMu

“Dulukan aku dah buat itu…aku dah buat ini…”
“Aku kan pernah tolong….”

Manusia akan sentiasa ingat jasa yang dibuat.
Mereka boleh ingat dari A sampai Z.
Sebaliknya, mereka mudah sekali lupa jasa orang kepada mereka.

Banyak punca pergaduhan suami isteri, laki bini mahupun pakwe makwe hari ini,
adalah disebabkan oleh ketidakpuas hatian yang timbul daripada ‘jasa diberi tidak dihargai’ dan ‘jasa diterima sudah dilupai’.

Sesiapa jua, pasti merasa jasa yang diberi wajar dihargai dan dibalasi.
Tetapi mengapa jasa yang diterima dipandang enteng seoalah-olah tiada apa erti?
Kenapa jasa orang selalu dilupai?

“Saya nak itu…saya nak ini….boleh tak beri saya itu…beri saya ini…” “Saya nak awak buat begitu dan begini….” “Saya suka kalau awak jadi macam ini…”

Ketahuilah…
permintaan sebegini tiada penghujung henti.
Minta itu dan ini mencari kepuasan diri…
rupanya kepuasan yang dicari pasti tidak akan ditemui.

Sebaliknya…
“Terima kasih banyak kerana buat begini…” “Saya sangat hargai jasa budi yang diberi…” “Saya terharu dan terhutang budi atas pertolongan yang dikau beri…”

Ketahuilah…
Apabila jasa dan budi dihargai, kegembiraan dan cinta pasti dirasai.
Apabila usaha pengorbanan jasa diingati tidak dilupai, kasih sayang pasti mekar berseri.

Oleh itu…
Sentiasalah ingati dan kenangi jasa pasangan sendiri.
Dan lupakanlah saja jasa sendiri yang pernah diberi.

(( Nasihat No1 ))
Wahai pemburu cinta sejati …

Lupakanlah saja jasamu yang pernah diberi. Sebaliknya, sentiasalah ingati dan hargai jasa yang dikau kecapi.

No comments: